אילוף כלבים בבית

כך תעשו זאת בעצמכם

חבר חדש הצטרף למשפחה- מזל טוב!

בין אם הוא הגיע בגיל מבוגר (מעל גיל 7 חודשים) ובין אם לא הקדשתם זמן ומאמץ לחינוך נכון בעודו גור, יש מה לעשות.

יתכן שאתם חווים קשיים כגון חוסר משמעת, צרכים בכל מקום או במקומות לא מתאימים (בבית או באמצע השביל), אגרסיביות, פחדנות או חרדת נטישה ועוד. כל אלו מקרים הנעים בין הצורך באילוף לבין טיפול התנהגותי.

אולי יעניין אותך: מאלף כלבים בראשון לציון

נסקור מספר פעולות אותן תוכלו לעשות באופן עצמאי על מנת לבצע אילוף כלבים בבית ולהשבת השלווה לביתכם.

  1. פקודות שקטות- אל תצעקו או תרימו קול כשאתם נותנים לכלבכם פקודות. אם נצעק כל הזמן הכלב יתרגל ויהפוך אדיש לצעקותינו כאשר אנו רוצים להרגילו להקשיב ולבצע גם בפקודות שקטות.
    במידה והכלב לא מבצע את הפקודה יש לצעוק "לא!" בטון תקיף ואסרטיבי. חשוב מאוד להקפיד על עיקביות.
  2. הפרידו בין פקודות קצרות לפקודות ממושכות-
    פקודה קצרה היא "שב", "אלי", "ארצה" וכו'- פקודות שהכלב צריך להישמע להן מיד ובצורה מהירה.
    לעומתן יש פקודות ממושכות כגון "השאר" כאשר נדרש מהכלב להשאר צמוד לרגל לאורך זמן ולכן מידי פעם נאמר שוב את הפקודה כדי שהכלב יזכור וידע שזה עדין מצופה ממנו.
    פקודה קצרה נאמר פעם אחת בלבד ולא נחזור שוב.
  3. אינטונציה חשובה- האינטונציה שלנו משמעותית מאוד בתהליך אילוף כלבים בבית. בין אם הוא לא מבצע פקודה ונגיב באמירת "לא!" תקיפה ובין אם נעודד התנהגות רצויה על ידי טון דיבור שמח ומחזק.
    אם נתמיד בכך נוכל לעזור לכלב להבין. הכלב לא מבין את המילה אלא את האינטונציה וכשאנו מתמידים בכך הוא מבין את הציפיה ממנו ונענה לכך. על כן לתשומת הלב שלנו לתגובות שלנו יש משקל גדול מאוד.
  4. מקום האילוף- כלבים צריכים עבודה באזורים מגוונים כדי שהאילוף יהיה יציב וחזק והכלב יקשיב בכל מקרה שבו תתקלו. נסו שטחים שונים, רעשים וריחות שונים, ים, פארק, גינה וכו'.
  5. שלבים- עבדו בהדרגה, מדובר בכלב, לא ברובוט. התחילו ברצועה קצרה ואחרי שהושלם האילוף ברמה זו, עיברו לרצועה ארוכה. חשוב לעבוד בקצב נכון ולא להאיץ בתהליך. 4-6 חודשים זהו פרק זמן סביר בהחלט לאילוף כלבים בבית. היו סבלנים ועיקביים ותרגלו באופן יומיומי כרבע שעה לפחות.
  6. שיטת המקל והגזר- כלבים אוהבים צו'פרים ופינוקים. זה מחזק ומעודד אותם ומעביר בצורה ברורה את הציפיה שלנו מהם. על כן ניתן להשתמש בהם בתהליכי האימון. בדקו מה הכלב שלכם מעדיף, לפעמים זה יהיה דווקא משחק או טפיחה אוהבת מאשר נקניקיה. שלבו את הפינוקים בתהליכי האילוף.
  7. תירגול תירגול תירגול- גם לאחר שהצלחנו באילוף כלבים בבית, חשוב להבין שאם לא נתרגל שוב ושוב זה ידעך לאורך שנים. חשוב לתרגל איתם את הביצוע של הפקודות גם ליד גירויים וכמובן- לאורך זמן ולשמירה של הרמה הזו לכל אורך חייו.